Dr. Evelina Čehajić na temu: Dohrana beba

14.05.2017. 09:52

 

Dr. Evelina Čehajić, Specijalista pedijatar, Opća pedijatrija - Pedijatrija Suncokret 


Dojenje predstavlja najbolji  izvor hrane za dojenče i potrebno ga je poduprijeti  svim mogućim sredstvima.

Ponekad je teško odrediti da li majka ima dovoljno mlijeka, jer samo plač djeteta ne znači da je gladno. Majke često dovode u pitanje kvalitet vlastitog mlijeka zbog  promjene njegove gustine i boje koja nastaje „dozrijevanjem“ mlijeka.

Test flašicom nakon podoja  također  nije mjerodavan, jer  nakon  podoja i dijete koje je dovoljno nahranjeno može popiti 30- ak ml vode ili adaptiranog mlijeka. Ponekad se pristupa metodi  vaganja prije i poslije dojenja, gdje razlika prestavlja popijeno mlijeko. Ovo vaganje svakog obroka, tokom nekoliko dana može djelovati stresno na majku, a ne mora biti ni potpuno precizno tako da nije metoda za svaku situaciju. Dijete bi u 24 sata trebalo popiti oko 150 g na 1 kg težine. Broj stolica se ne može uzeti kao pokazatelj , jer dojeno dijete može imati stolicu poslije svakog dojenja ili jednu stolicu u sedam dana. Zelena stolica, koja se nekad nazivala „stolica gladi “ također nije pokazatelj, jer se ova boja stolice javlja usljed oksidacije.

Promatranje djeteta tokom nekoliko dana, praćenje općeg  stanja, aktivnosti djeteta, broja  pomokrenih pelena  gdje je minimum 5-6 sa svijetlim urinom, prirast težine u toku nekoliko dana nam daju bolji uvid u stvarno stanje.

Tokom prva 3 mjeseca života dijete bi trebalo da dobija na težini oko 175 g na tjedan, odnosno 750 g mjesečno.

Prirast na težini manji od 120 g treba biti razlog da se pozabavimo problemom nenapredovanja na težini. U drugom trimestru dijete dobija manje na težini oko 150 g tjedno, odnosno 600 g mjesečno, u trećem trimestru  oko 450 g mjesečno, a krajem prve godine života oko 300 g mjesečno. Ukoliko ustanovimo da dijete ne napreduje na težini potrebno je analizirati način hranjenja djeteta. Razmatramo broj podoja, dužinu trajanja podoja, tehniku dojenja, dojenje iz jedne ili obje dojke u jednom obroku, izdajanje tzv. zadnjeg masnog, kaloričnog mlijeka. Potrebno je obratiti pažnju i na eventualno bljuckanje ili povraćanje kojim se gube dragocijene kalorije. Dalje je potrebno razmotriti cjelokupnu situaciju i okruženje u kojem majka i dijete borave. Poznato je da refleks otpuštanja mlijeka stimulira sisanje djeteta, posebno u noćnim satima, podražavanje bradavica, dječiji plač, odnosno blizina djeteta, samopouzdanje, psihička stabilnost, toplina, orgazam. Refleks otpuštanja mlijeka koče strah, umor, stres, iscrpljenost, hladnoća, bol, pušenje, alkohol. Analizom ove situacije pokušavamo otkloniti otežavajuće faktore dojenja. Povećavamo broj podoja na 10-12 dnevno, odnosno dojenje svaka 2 sata. Za stimulaciju dojenja povećava se unos tečnosti do 3 litra dnevno. Na tržištu se nalaze i biljni preparati za stimulaciju laktacije npr Fitolat koji sadži ekstrakt hmeja, komorača, piskavice i verbene.

Ukoliko ustanovimo da dijete ne napreduje na težini i da ne možemo povećati unos mlijeka dojenjem moramo izabrati način dohrane. Kod djece do 6 mjeseci dohrana je isključivo mliječna. Koristimo adaptirano mlijeko adekvatno uzrastu.

Kako i koliko  dohranjivati dijete? Često se prakticira  nakon dojenja dopuniti obrok sa onoliko mlijeka koliko dijete popije.

Iz iskustva preporučujem odvojiti dojenje od obroka adaptiranim mlijekom iz sljedećih razloga:

  • Tehnika dojenja je drugačija od tehnike pijenja iz flašice. Kada neposredno nakon dojenja ponudite mlijeko iz flašice dijete pije brže, guta više zraka, zagrcnjuje se. Rupica na flašici treba biti što manja.
  • Progutani zrak povećava problem sa meteorizmom i grčevima.
  • Majčino mlijeko i kravlje mlijeko imaju različitu brzinu varenja, pomiješani u želucu također mogu  pojačati nadimanje.
  • Nakon dovoljnog dojenja dijete često zaspi . U slučaju dohrane morate pripremiti adaptirano mlijeko čime prekidate obrok i uspavljivanje djeteta ili trebate pomoć druge osobe.
  • Ako date adaptiranio mlijeko u jednom obroku za sljedeći ima više vremena da mlijeko nadođe i da bude dovoljno za taj obrok. Intervali između obroka ne moraju biti isti.
  • Ukoliko dobro isplanirate raspored  hranjenja možete noću dojiti što je jednostavnije, ugodnije i stimulira produkciju mlijeka.
  • Broj obroka adaptiranog mlijeka može se prilagoditi aktuelnoj potrebi djeteta.
  • U periodu kada  ne dojite neko drugi se može brinuti o djetetu. Tako dobijate nekoliko sati za druge aktivnosti van kuće ili za odmor.

Ukoliko se radi o djetetu starijem od 6 mjeseci treba nastaviti dojiti a dohrana može biti nemliječna u obliku voćnih, povrtno – mesnih obroka, te žitnih kašica pripremanih sa adaptiranim mlijekom. Ukoliko je količina mlijeka koje majka može ponuditi dojenjem zaista mala treba dati i 1-2 obroka adaptiranog mlijeka a dojenje se obično ostavlja ujutro i naveče.


Više iz kategorije: Savjetnik

Nutricionista i ginekolog savjetuju: U trudnoći ne jedite za dvoje

02.01.2018. 09:02

Energetske potrebe za vrijeme trudnoće rastu jer je uz uobičajene potrebe organizma potrebno zadovoljiti potrebe za rast i razvoj fetusa. Ali, to nikako ne znači da je potrebno “jesti za dvoje” i šta nam padne na pamet, već da je potrebno jesti pametno, raznovrsno i uravnoteženo – objasnila je specijalista porodične medicine, subspecijalista nutricionista, prim. dr. Sabina Serdarević. Debljanje u trudnoći ovisi o tjelesnoj težini žene prije trudnoće i o njenoj građi. Ženama s normalnom kilažom preporučuje se prirast tjelesne težine između 11.5 i 16 kg, naglašava dr. Serdarević. Preporučene namirnice Budući da dijete tokom trudnoće sve hranjive materije uzima od majke, važno je dobro uravnotežiti sadržaj bjelančevina, ugljikohidrata i masti, kao i vitamina i minerala. Trudnice moraju pripaziti na unos: folne kiseline, vitamina B12, vitamina D, kalcijuma, željeza, cinka i magnezijuma te omega-3 masnih kiselina, prehrambenih vlakana i probiotika. Folna kiselina – ima ulogu u razvoju mozga i drugih struktura fetusa iz neuralne cijevi. Savjetuje se unos 600 mikrograma folne kiseline dnevno. Kalcijum je potreban za izgradnju kostiju i zuba te razvoj srca, nerava i mišića. Preporučuje se unos 1000-1200 miligrama kalcijuma dnevno. Željezo je neophodno je za stvaranje hemoglobina potrebnog za povećani volumen krvi majke. Potrebe za željezom u trudnoći se udvostručuju, pa je potreban unos od 30 miligrama željeza dnevno. Magnezijum je važan za zdravlje kostiju i kardiovaskularno zdravlje te dovoljan nivo energije. Savjetuje se unos od 350 miligrama magnezijuma dnevno. Omega-3 masne kiseline djeluju povoljno na vizualni i kognitivni razvoj djeteta. Nalaze se u masnim ribama (losos, srdela, tuna, haringa, skuša). Prehrambena vlakna smanjuju rizik od zatvora i nastanka hemoroida, koji često prate trudnoću. Preporučuje se dnevni unos od 25-30 grama vlakana. Unos mliječnih proizvoda koji sadrže probiotike može smanjiti komplikacije u trudnoći, što se objašnjava pozitivnim djelovanjem probiotika na imunitet, probavni sistem, smanjenje upalnih procesa i vaginalnih infekcija. Na Zdraviji.ba potražite najbolje doktore i ustanove - pošaljite pitanje, upit i komentar Namirnice koje treba izbjegavati Kada je riječ o hrani koju bi u trudnoći trebalo izbjegavati, dr. Serdarević je istakla šest namirnica. Riba i plodovi mora s povećanom koncentracijom žive (morski pas, skuša, tuna) – preporučuje se ograničavanje unosa tune na 170 grama sedmično. Preporučuju se dva obroka ribe sedmično koja ne sadrži veliku koncentraciju žive, a to je sva sitna riba poput srdele, girica, papalina, oslića i drugih vrsta riba koje ne dostižu veliku tjelesnu masu. Saharin prolazi kroz posteljicu i prema nekim istraživanjima može uzrokovati karcinom mokraćnog mjehura. Preporučujem da ga trudnice potpuno izostave iz ishrane, a da za zaslađivanje koriste umjerene količine meda. Sirova hrana (meso, jaja, riba, nepasterizirano mlijeko) kao potencijalni izvor zaraze potpuno izbaciti s trudničkog jelovnika. Preporučuje se ove namirnice adekvatno termički obraditi te koristiti pasterizirano mlijeko i mliječne proizvode. Preporučuju se blagi čajevi poput kamilice, majčine dušice ili voćni čajevi, ali treba izbjegavati jake čajeve koji sadrže veću količinu teina i kofeina. Izbjegavati i čajne mješavine iz neprovjerenih izvora. Alkohol u potpunosti izbaciti iz ishrane trudnica jer nije poznato koja je kritična količina koja može ugroziti plod. Kafa nije opasna tokom trudnoće ako se konzumira umjereno, odnosno dopušteno je 1-2 šoljice dnevno. Otežan porod Iako sve informacije i smjernice o pravilnoj ishrani mogu dobiti od doktora i nutricionista, specijalista ginekologije prim dr. Nura Hadžimoerović-Naser ispričala je da je malo žena koje se za vrijeme trudnoće ne udebljaju preko preporučene mjere.  Za naše prostore i naš način ishrane je između 15 i 18 kilograma, pa čak i do 20 kilograma. Ona je podsjetila na studiju koja je prije nekoliko godina provedena u Hrvatskoj, a u kojoj je ustanovljeno da se trudnice udebljaju oko 18 kilograma. Kod nas je situacija slična, a čak je moguć i koji kilogram više. Na kilograme u trudnoći trebalo bi posebno paziti jer prekomjerno debljanje ugrožava zdravlje trudnice, bebe te otežava porod. Enormno povećanje težine utječe na povećano zadržavanje tečnosti u organizmu. Pogrešnom ishranom stvara se dosta masnoća, što može dovesti od povećanja krvnog pritiska, što vodi ka gestozi. Postoje različiti oblici gestoze – EPH. E – dem ili otok, P – proteini i H – hipertenzija. Događaju se različite kombinacije gestoze. Samo E gestoza podrazumijeva da su prisutni samo otoci, EP gestoza koja podrazumijeva da su prisutni otoci uz proteine u mokraći, što je teži stepen, i ETH koja podrazumijeva prisutnost otoka, proteina u mokraći i hipertenzije, što je jedan od najtežih oblika koji može dovesti i do veoma ozbiljnih komplikacija za ženu i plod – pojasnila je naša sagovornica. Prekomjerna tjelesna težina otežava i sam porod Kada se žena previše udeblja ne povećava se njena mišićna masa, već potkožno masno tikivo, odnosno salo. Kada dođe trenutak poroda trudnica nije u stanju adekvatno napregnuti mišiće prednjeg trbušnog zida da bi potpomogla mišićima maternica istiskivanje ploda -zaključuje dr. Hadžiomerović-Naser.